Google-adverteren-adwords

Waarom zou je adverteren met Google Ads?

Waarom zou je adverteren met Google Ads?

Adverteren in Google gaat via Google Ads, dit is het advertentiekanaal van Google en heette voorheen Google AdWords. Het adverteren in Google wordt ook wel Search Engine Advertising genoemd. Deze term wordt vaak afgekort tot SEA. Bij het adverteren in SEA plaats je een advertentie in een zoekmachine, in dit artikel focussen we ons op Google. De advertentie staan uitgelicht in Google in de betaalde zoekresultaten. Deze resultaten staan boven de onbetaalde zoekresultaten, dit worden ook wel organische resultaten genoemd.


Adverteren-Google

Advertentie campagne opstellen

De adverteerder stelt een campagne op die gebonden is aan een of meerdere zoekwoorden. De adverteerder betaalt hiervoor een zogeheten “CPC”, deze afkorting staat voor Cost Per Click. De kosten per klik kunnen er verschillen en hangen af van het zoekwoord waarop je adverteert. Onder deze zoekwoorden maken we onderscheid tussen short tail en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden bestaan uit een of twee zoekwoorden waar vaak relatief veel zoekvolume op zit. Dit hoge zoekvolume is voor veel partijen interessant en hierdoor zit er vaak veel concurrentie op deze zoekwoorden. Door deze hoge concurrentie stijgt de prijs van het zoekwoord uiteindelijk. Een long tail zoekwoord is hier eigenlijk het tegenovergestelde van. Deze zoekterm bestaat uit drie of meer zoekwoorden en heeft vaak een lager zoekvolume en minder concurrentie. Hierdoor is de prijs van een long tail zoekwoord ook vaak lager. Maar wat zijn de voordelen van het adverteren in Google? Hieronder leggen we de drie grootste voordelen uit.

Direct bovenaan in de zoekresultaten

Misschien wel het grootste voordeel van het adverteren in Google is dat je direct bovenaan in Google kan komen. Kleine kanttekening hieraan is dat je wel in de betaalde zoekresultaten komt te staan. Bij zoekmachine optimalisatie is het vaak lastig om bovenin de organische resultaten te komen, daarnaast kost het erg veel tijd. Via advertenties koop je een hoge positie en hierdoor kun je direct bovenaan komen. Dit zorgt waarschijnlijk ook direct voor verkeer naar jouw website.

Resultaten van de campagne analyseren

Wanneer je gebruik maakt van een advertentie in Google kun je makkelijk de resultaten inzien wanneer de advertentie live staat. Zo kun je zien hoeveel mensen er op jouw advertentie geklikt hebben en waar de bezoekers afgehaakt zijn. Door deze resultaten te analyseren kun je zien waar je veranderingen moet aanpassen en waar niet. Je kunt doormiddel van Google Analytics ook inzien welke acties een bezoeker heeft verricht op jouw pagina.

Doelgroep targeting goed in de gaten houden

Bij het aanmaken van een campagne kun je de focus specifiek op jouw doelgroep leggen. Je kiest namelijk zelf de zoekwoorden waarop je wil adverteren. Je kunt bij het adverteren hiervan ook kiezen op welke locatie je de advertentie wil laten draaien. Hierbij kun je kiezen om de campagne landelijk te vertonen maar je kunt ook specifiek voor een plaats kiezen. Zo kies je precies de locatie die voor jou interessant is. Ook kun je met display adverteren targeten op allerlei demografische factoren, zoals geslacht en leeftijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *