seo-zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie voor beginners

Zoekmachine optimalisatie voor beginners

Onder de term zoekmachine optimalisatie valt alle energie die gestoken wordt om een website hoger in de organische resultaten van Google te krijgen. Deze organische resultaten zijn de onbetaalde resultaten van Google. Naast de onbetaalde resultaten zijn er ook betaalde resultaten, deze worden ingevuld door advertenties. Deze advertenties worden gemaakt middels Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel focussen we ons op zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Door middel van SEO probeer je dus jouw website hoger in Google te krijgen. Wanneer je pagina’s wil optimaliseren moet je denken aan honderden factoren. Daarnaast wordt deze SEO vaak onderverdeeld in twee hoofdtermen, namelijk:

On page zoekmachine optimalisatie

De naam on page zegt eigenlijk al wat over de inhoud. On page SEO richt zich namelijk op de inhoud van de pagina. Hieronder vallen veel verschillende factoren, hierbij is de content erg belangrijk. Deze content is ook weer verdeeld in verschillende factoren zoals het gebruik van zoekwoorden. Daarnaast zijn factoren zoals de URL’s en het hebben van een responsive website ook erg belangrijk.

Off page zoekmachine optimalisatie

Off page gaat daarentegen over alles wat niet helemaal te zien is op je website. Hierbij is vooral het linkprofiel van je website erg belangrijk. Onder dit linkprofiel worden verschillende manieren van links onderscheiden. Zo zijn backlinks een belangrijke factor, dit zijn de links die van buitenaf naar jouw website linken. Hierbij is de kwaliteit van de link erg belangrijk. Daarnaast is het goed om links in jouw tekst te verwerken. Dit zijn links die naar andere pagina’s op jouw website gaan, maar ook links die naar andere websites linken.

Zoals aangegeven zijn er honderden factoren waar je rekening mee moet houden bij zoekmachine optimalisatie. Wanneer je hier onvoldoende kennis van hebt wordt het een lastige taak om dit goed uit te voeren. In dit geval kan het erg nuttig zijn om een zogeheten SEO specialist in te schakelen. Deze SEO specialist heeft voldoende kennis van zaken en kan jouw website waarschijnlijk op de goede weg helpen. Naast de kennis zijn er meerdere redenen waarom een SEO specialist handig kan zijn. Hieronder de drie grootste redenen:

  1. Het kost tijd

Naast dat zoekmachine optimalisatie veel kennis vergt, kost het ook erg veel tijd. Wanneer je de SEO uitbesteedt bespaar je deze tijd en kun jij jezelf focussen op de core business van het bedrijf. Daarnaast werkt een specialist waarschijnlijk sneller dan wanneer je het zelf zou doen. Dit bespaart tijd en dus ook kosten.

  1. Juiste doelgroep

Wanneer je hoger in Google staat wil je natuurlijk ook dat de juiste mensen naar jouw website komen. Wanneer mensen buiten jouw doelgroep naar de website komen zullen ze de website waarschijnlijk snel weer verlaten. Een specialist stelt een doelgroep voor jou samen en zal zich hier volledig op focussen.

  1. Digitale ontwikkelingen

De digitale wereld verandert snel en het kost tijd en geld om je kennis hierin op pijl te houden. Wanneer je vroeger een digital marketing opleiding hebt gedaan dan is deze kennis nu al verouderd. Een SEO specialist blijft zicht door ontwikkelen op zo op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Hierdoor blijf je bij in de huidige wereld en loop je niet achter op concurrenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *