linkbuilding-ankertekst

Welke ankerteksten gebruiken voor Linkbuilding?

Welke ankerteksten gebruiken voor Linkbuilding?

Linkbuilding is onderdeel van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Met linkbuilding kun je significante stijgingen in je Google posities veroorzaken. Ik hoef vast niet nogmaals te zeggen dat wat je doet, natuurlijk moet overkomen voor Google. Onderdeel van de links die je maakt is de gebruikte ankertekst. Kort geleden is in Amerika onderzoek gedaan naar 10.000 linkprofielen van goed rankende websites en in het bijzonder de gebruikte ankerteksten.

Welke ankerteksten gebruiken voor SEO?

Grofweg zijn dit de beste verhoudingen:

  • Exact match (15%)
  • LSI (10%)
  • URL (20%)
  • Branded (25%)
  • Topic (20%)
  • Human (10%)

Uiteraard zal ik de verschillende soorten nog even toelichten. Ik neem even als voorbeeld ankertekst een e-bike.

Exact match:┬áDit is het exacte zoekwoord. Dus bijvoorbeeld “e-bike”.
LSI: Hier gaat het om variaties op de exact match. Voorbeeld: “e-bike kopen”.
URL: Dit is de kale url van de pagina waar je naar linkt. Voorbeeld: “https://fietsen.com/ebike”
Branded: Hierbij gebruik je een merknaam in de ankertekst. Bijvoorbeeld: “Gazelle e-bike”.
Topic: Dit is een ankertekst die het onderwerp aangeeft. Voorbeeld: “fietsenwinkel”.
Human: Dit zijn de typisch menselijke ankers. Zoals “klik hier” “deze” “meer informatie” of “bron”.

Hiermee is niet gezegd dat bij het gebruik van deze verhoudingen jouw website zal stijgen in Google, maar volgens het onderzoek maak je hiermee wel de meeste kans. Succes ­čÖé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *